Conferencia Towards a Global Architect
Air travel was revolutionized in the late1950s with the arrival of commercial jetliners.
Le Corbusier saw the collapse of traditional space and time as nothing less than the emergence of a new kind of human. En route to India, in his favorite airplane seat, he notes: “January 5, 1960. I am settled in my seat by now acquired number 5, -alone, admirable one-man seat, total comfort. In fifty years we have become a new animal on the planet.” This posthuman is an animal that flies, the airline network is its “efficient nervous system,” its web covering the globe. The hyper-mobile architect is a symptom of a globalized society in which humanity will be necessarily transformed.
Beatriz Colomina
Arquitecta y Ph.D. de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Barcelona. Viaja a EEUU en 1982 a la Universidad de Columbia y desde 1988 trabaja en la Universidad de Princeton en donde es profesora de historia y teoría de la arquitectura, directora de los estudios de doctorado además de fundadora y directora del programa de Media and Modernity. Con un grupo de estudiantes de este programa realizó la exposición CLIP/STAMP/FOLD: The radical architecture of Little magazine 196X-197X que abrió sus puertas por primera vez en la gelería Storefront for Art and Architecture. Desde entonces la exposición ha viajado por el mundo en lugares como Montreal, Vancouver, Barcelona, Murcia, Oslo, Londres, Maastricht, Santiago de Chile y hoy en el Museo de Artes Visuales de la Universidad Jorge Tadeo Lozano.
Entre sus publicaciones se encuentran Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media (Cambridge: The MIT Press, 1994), Sexuality and Space (New York: Princeton Architectural Press, 1992), Domesticity at War (Barcelona: ACTAR and MIT Press, 2007), Clip, Stamp, Fold: The Radical Architecture of Little Magazines 196X - 197X (Barcelona: ACTAR, 2010).